Wednesday, April 13, 2011

Makam Mahsuri, Langkawi

Aku nih nama je berulang ke Langkawi, tapi jarang sangat berkongsi maklumat pasal pulau lagenda nih. Hehehehe! Hari ni tiba mood baik aku nak kongsi info, sebab kebetulan tengah upload gambar-gambar balik bercuti baru-baru ni.

Okay. Tempat yang pertama aku nak cerita, Kota Mahsuri atau lebih popular orang panggil Makam Mahsuri. Kira tempat ni selalunya akan masuk dalam senarai "mesti pergi" untuk rombongan sekolah ataupun rombongan ala-ala Kak Kiah ke Sukan Komanwel. Nak ke tempat ni tak susah. Kalau dari Pekan Kuah, terus menghala ke arah airport/ Padang Mat Sirat. Sepanjang perjalanan ada lah signboard nak ke Makam Mahsuri ni. Untuk peta, klik link kat bawah nih.

Map ke Makam Mahsuri.

Kawasan letak kereta aku rasa boleh la muat 30 - 50 biji kereta dalam satu masa. Kalau peak hour, tak tau lah. Masa aku pergi baru ni bukan masa sesak. Untuk bayaran masuk, tak silap aku RM 5 untuk dewasa, RM 2 untuk kanak-kanak (4 - 12 tahun).

Pintu masuk ke Makam Mahsuri

Tempat ni dah jauh berbeza banding dengan aku punya lawatan terdahulu, tahun 2002 rasanya. Pintu masuk je dah tersergam satu bangunan besar. Rupa-rupanya sudah ada mini muzium, khusus untuk menceritakan kisah Mahsuri. Anak aku yang bongsu meragam nak berdukung, agaknya suasana dalam muzium tu yang agak sikit creepy. Dah namanya pun muzium. Aku pun bukan suka nak pegi tempat-tempat yang banyak patung nih. Eheh! Ada lukisan-lukisan, penerangan mengikut turutan tentang Mahsuri yang difitnah. Ada jugak tayangan video. Total masa melawat muzium; 15 - 20 minit.

Keluar dari pintu muzium, ada mini pentas untuk persembahan caklempong/gamelan atau yang seumpamanya. Masa aku pergi, takde persembahan pun. Kami terus ke kawasan makam, pun dah berubah. Boleh tengok dari luar pagar je. Bagi orang Langkawi, makam tu sebenarnya tak ada apa. Kubur Mahsuri yang sebenarnya di tempat lain. Wallahualam.

Makam Mahsuri

Agak banyak bangunan-bangunan kat sekeliling kawasan ni. Kalau dulu, ada kubur, ada rumah Mahsuri. Sekarang ni macam-macam ada. Rumah Panglima Awang Hitam lah, Muzium Audio, Mini Zoo. Dah macam Mini Malaysia pun ye jugak. Yang penting, berfotomoto. Eheh!


Rumah Panglima Hitam
Rumah Mahsuri

Tradisional


Itu aje yang dapat aku sharekan. Kalau detail sangat nanti, tak mau pulak dah orang pegi. Eheheheh! Sokong lah industri pelancongan tempatan. Next entry, aku cuba sharekan pasal Buffalo Park pulak.