Zoo Melaka

Selama ini jika mahu ke zoo, hanya Zoo Negara lah tujuannya. Ialah, lokasinya sudah dekat dengan rumah. Sedari kecil, sehingga sudah punya anak sendiri tidak pula saya tahu sudah berapa kali saya menjejak kaki ke taman haiwan itu. Saya juga tahu ada zoo di lain-lain negeri, tapi saya anggap zoo yang lain-lain itu tidak ada tandingannya dengan Zoo Negara.

Walhal, belum pernah pun menjejak kaki.

Sehinggalah tahun 2011, rakan-rakan sepejabat mahu ke Melaka untuk sesi bergambar. Tahun itu, kami masing-masing sudah gila isim mahu bermain kamera. Melaka dipilih berdasarkan lokasi yang dekat (dengan Kuala Lumpur) dan objek fotografi yang lebih pelbagai.

Dan lokasi pertama kami hari tersebut ialah Zoo Melaka. Faktor lokasi yang berhampiran dengan susur keluar lebuhraya PLUS juga memainkan peranan.

Harga Tiket Zoo Melaka

Berbanding dengan harga tiket Zoo Negara, harga tiket di Zoo Melaka agak jauh lebih murah. Harga tiket ketika itu (ingat-ingat lupa) sekitar RM12 untuk dewasa, RM 5 untuk kanak-kanak. Itu harga tahun 2011, ya. Sebentar tadi saya semak di laman web Zoo Melaka, untuk tahun 2015 harga tiket adalah seperti berikut;

Dewasa RM 17.80
Kanak-kanak  RM 7.10
Warga Emas RM 7.10

Hmmm! Agak banyak juga peningkatannya berbanding harga lima tahun yang lepas. Faktor kos penyelenggaraan yang semakin meninggi, barangkali.

Kami hanya berjalan kaki, tidak langsung menggunakan perkhidmatan tram. Ialah, katanya sesi fotografi, apa nikmatnya fotografi jika menaiki tram? Ehehehe!

Di bawah ini ialah hasil "tangkapan" saya.

Oh! Maafkan saya jika entri ini menggunakan data internet tuan-puan yang keterlaluan. Eheh! Banyak gambar.

The Burung

Kakak Tua
Burung Hantu
Pergam Rawa
Helang Siput
Blue-throated Macaw
Hantu Carek Kafan
Kakak Tua
Burung Hantu
Cenderawasih
Enggang
Cenderawasih
Kelawar


Lain-lain

Tupai
Tupai
Pygmy Marmoset
Harimau Dahan
Iguana
Rusa Paya
Kancil
Harimau Kumbang
Harimau Belang
Rusa
Harimau Bintang
Gayut
Rusa Timor
Minum
Mandrill


Ini antara gambar yang ada. Banyak lagi, tetapi cukup lah dengan ini dahulu.


2012

Sekali lagi saya ke zoo ini tetapi bersama dengan keluarga pula. Oleh kerana jarak masa lawatan saya yang terdahulu tidaklah begitu jauh, jadi tidak banyak perbezaan yang ada.

Cuma gambar bersama keluarga sahaja yang ada. :)

Keluarga saya

Secara keseluruhannya, Zoo Melaka tidak banyak bezanya berbanding dengan Zoo Negara. Maksudnya, suasana dan keselesaan. Kalau mahu membandingkan jumlah haiwan dan kemudahan, pasti ada perbezaan yang ketara. Tetapi yang ada ini sudah cukup memadai. Kami tidak berkesempatan untuk melihat acara persembahan haiwan kerana kesuntukan masa.

Mungkin lain kali.







Reactions

Post a Comment

2 Comments