[Buku] Jibam (Ujang)

Jibam


Jibam oleh Ujang
Nilaian: 5 bintang

Semasa buku ini pertama kali diterbitkan, saya tidak bertangguh membeli. Berbaloi, dan rasanya Jibam adalah antara novel pertama yang saya miliki (menggunakan duit sendiri).

Cuma sayang, ketika itu saya masih tidak ada rasa "cinta" kepada buku. Selesai membaca, saya sedekahkan buku itu kepada anai-anai untuk dibuat kenduri.

Mujur di PBAKL tahun lepas, saya terjumpa semula buku Jibam ini. Perseteruan dengan Tok Ngah Sudin kembali mengimbau. Juga kisah duka Suman dan Piah sekeluarga. Kalau tidak keterlaluan, Jibam antara novel terbaik pada zamannya. Dan membacanya semula saya secara peribadi masih tenggelam dan khayal dengan karya Ujang ini.

Masih menunggu versi layar peraknya menjadi kenyataan dan satu kejayaan.

Semoga.

Ulasan buku yang lain





Reactions

Post a Comment

0 Comments